zondag 18 maart 2012

Bezuinigingen ten koste van patiëntenzorg

We hebben nog steeds geen datum/week te horen gekregen, terwijl de planning van april in principe al gemaakt zou moeten zijn. Daarom vorige week maar weer eens gebeld met de transplantatie coordinator. Die vertelde me dat er tot nu toe geen operatiecapaciteit was toegewezen voor niertransplantaties in April, dat i.v.m. bezuinigingen (10%). Dit kan toch niet waar zijn?
Gelukkig vindt men op de afdeling Nefrologie ook dat dit niet kan en dat men minstens 1 of 2 transplantaties in April moet kunnen uitvoeren. Daarom heeft men een escalatietraject ingezet, via de nefroloog naar de professor en die heeft het bij de Raad van Bestuur van het Academisch Ziekenhuis Maastricht neergelegd. Hopelijk grijpt de RvB in en wordt er toch capaciteit toegewezen.

Het goede nieuws is dat wij nu bovenaan de wachtlijst staan. De eerstvolgende plek die vrijkomt in April (of desnoods Mei) is voor ons. Er is blijkbaar een koppel tussenuit gevallen dat voor ons stond. In totaal zijn er nu 13 koppels operabel en nog niet ingepland.

Het is natuurlijk diep triest dat door dergelijke bezuinigingen de kwaliteit van de zorg onder druk komt te staan en dat de patiënten die het nodig hebben er de dupe van worden. Er zijn vast wel operaties te bedenken die even uitgesteld kunnen worden (denk aan cosmetische ingrepen die niet levensbedreigend zijn, zoals bijv. borstvergrotingen), maar je kunt nierpatienten die ernstig ziek zijn toch niet onnodig laten wachten?

Ik hoop binnen 2 weken iets meer te weten en hopelijk met beter nieuws te komen en dus een datum. Is voor mij en mijn werk ook wel zo fijn, want dan kan ik tenminste iets plannen qua overdracht en vervanging tijdens mijn afwezigheid. Gelukkig hebben mijn collega's minder moeite met die onzekerheid dan ik :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten