maandag 15 april 2013

Vandaag mijn eerste "APK" gehad

Vandaag moest ik naar het ziekenhuis in Maastricht voor een eerste (jaarlijkse) controle, APK zal ik het maar noemen. Na de nierdonatie wordt ik voortaan ( de rest van mijn leven) jaarlijks gecontroleerd. Er wordt dan gekeken naar bloeddruk en nierfunctie. De nierfunctie wordt vastgesteld zowel uit de urine als uit de bloedwaardes. De urine heb ik gisteren 24 uur lang op moeten vangen in een "urinecontainer". Het bloed is vanmorgen ter plekke afgenomen. Uit de bloedwaardes komt een "berekende" klaringswaarde, o.b.v. onder andere leeftijd, geslacht, gewicht in combinatie met de bloedwaardes.
Helaas was mijn "vaste" aanspreekpunt, Philip Ulrichts, afwezig i.v.m. ziekte, maar zijn taak werd prima overgenomen door een collega transplantatie coördinator (John Dackus).

De belangrijkste dingen die gecontroleerd worden zijn de klaringswaarde van de nier en de kreatinine waarde. In juli 2012 (3 maanden na de donatie) was de klaringswaarde 83,7 (volgens mij). Voor de operatie was die 126 (met 2 nieren). Dat betekent dus dat toen de ene nier al een meer zuiverde dan de helft van twee nieren. Ik ben benieuwd wat die waarde nu, een jaar na de operatie, is.
In juli was de kreatinine waarde ongeveer 109 en dat scheen zo vlak na de donatie goed te zijn. Ik hoop dat hij nu nog wat lager is.
Over een week krijg ik de uitslag.

Ik heb meteen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar vragen te stellen over het gebruik van voedingssupplementen en aanvullende voedingsstoffen, zoals bijvoorbeeld Magnesium tabletten en extra eiwitten. Er wordt (voor sporters) namelijk geadviseerd om na zware inspanningen extra eiwitten te nemen voor het spierherstel. Maar van de andere kant hoor ik dat je met 1 nier niet teveel eiwitten moet gebruiken, omdat dit extra belastend zou zijn voor de nier. Dat vormt voor mij dus een dilemma. Ik hoop over een week het antwoord te krijgen van John of Philip. John zal de nefroloog hiervoor raadplegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten