zaterdag 20 april 2013

Uitslag eerste jaarcontrole bekend

De uitslag van de jaarcontrole werd me donderdag 18 april al doorgebeld (erg snel dus). Alles in orde en mijn nier functioneert uitstekend!

De details:

  • Creatinine waarde (ja, moet toch met een "C") = 99
    Dat was in juli 2012 109, dus een daling van 10. Deze waarde is voor iemand met 1 nier erg goed!
  • Cholesterol = 4,6
    Dat schijnt goed te zijn en ook de verdeling tussen de soorten cholesterol was goed.
  • Suikergehalte = goed
  • Klaringswaarde:
    Gemeten waarde (in de urine) = 101,0 ml/min; dat was in juli 2012 nog 83,7. Dit is erg goed en betekent dat mijn nier uitstekend functioneert. Deze waarde was voor de operatie (met 2 nieren dus) 126. Mijn ene nier levert dus 75% van de oorspronkelijke nierfunctie. Dat schijnt wel zo'n beetje het maximum te zijn dat je na donatie van een nier kunt bereiken, prima dus! (Ter vergelijking: om überhaupt te mogen doneren moet de klaring minimaal 60 zijn en een waarde tussen 60 en 80 schijnt normaal te zijn voor iemand van mijn leeftijd met 1 nier.)

    De berekende klaringswaarde, volgens de methode van Cockroft (http://nl.wikipedia.org/wiki/Creatinineklaring) = 92,8. Dat was in juli 2012 87,0 dus die is ook gestegen.
Samenvattend kan ik zeggen dat deze uitslag erg positief is en aangeeft dat mijn overgebleven nier nog uitstekend functioneert.

Ik had ook nog een paar vragen gesteld die te maken hebben met het sporten en voeding. Ik hoor vaak dat mensen die intensief sporten hun herstel bevorderen door extra eiwitten tot zich te nemen, bijvoorbeeld door eiwitshakes. Zelf heb ik in het verleden ook wel eens Magnesium tabletten geslikt om het herstel te bevorderen. De nefroloog vertelde dat extra eiwitten gebruiken bij de maaltijden geen probleem is. Een extra gekookt eitje of een bakje kwark is prima en niet belastend voor de nier. Het gebruik van eiwitshakes (= geconcentreerde eiwitten) raadt zij af. Die zijn té geconcentreerd en daarmee té belastend voor iemand met 1 nier. Niet doen dus.
Gebruik van Magnesium tabletten (volgens de aangegeven dosering) kan geen kwaad, want dat schijnt niet door de nier afgebroken te hoeven worden.
Fijn om te weten wat ik wel en niet kan doen, want ik merk wel dat het herstel langer duurt dan voor de operatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten